Monday, February 23, 2009

Khatib Jumaat dan Penulis Khutbah


Apabila sekolah dibuka, Pengetua telah memohon kebenaran daripada Jabatan Agama Islam Selangor untuk mendirikan Solat Jumaat di surau sekolah (kemudian dinamakan Masjid Al-Qadisiah). Kebetulan pula belum ada masjid, mahupun surau Jumaat di Bandar Tasik Puteri. Kami tiada bas untuk mengangkut pelajar ke Masjid Batu Arang. Pada hari Jumaat pertama, semua kereta guru digunakan untuk mengangkut pelajar ke sana, yang jaraknya 15 km dari sekolah.

Atas hubungan baik Us. Fathur Rahman dengan Pengarah JAIS, alhamdulillah kebenaran itu kami perolehi dengan cepat. Pada minggu kedua, solat Jumaat telah boleh didirikan di Al-Qadisiah. Penduduk BTP tumpang bersyukur, kerana tidak perlu lagi ke Batu Arang.

Di mimbar Al-Qadisiah, saya menimba pengalaman sebagai khatib Jumaat. Pada awalnya, kami bergilir-gilir bertiga, Us. Fathur Rahman, Us. Kamilen, saya. Apabila bertambah ustaz-ustaz baru, giliran membaca khutbah diperluaskan.

Uniknya di masjid kami, khutbah ditulis sendiri. Pengalaman itu sememangnya sukar dicari, memandangkan khutbah sekarang disediakan oleh Jabatan/Majlis Agama.

No comments:

Post a Comment