Sunday, March 1, 2009

Mengasaskan Pasukan Memanah SEPINTAR


Kursus telah dikuti. Tekad di hati untuk menubuhkan pasukan memanah di SEPINTAR. Ada tiga elemen utama yang perlu diperhalusi:

Guru  : Mesti berminat.
Murid : Mesti berminat.
Peralatan : Perlu ada

Pengetahuan teknikal? Memang penting. Semua ini akan muncul bila ada minat.

Alhamdulillah, saya gurunya. Amat berminat. 

Murid? Seorang pelajar saya, Mohd Sayuti Mohamad (sekarang sedang mengambil jurusan kedoktoran di Mesir) baru masuk tingkatan 4 dari SMK Tun Saban. Dia ada kemahiran memanah. Pemanah MSSM Perak! Satu bonus! 

Peralatan? Ini cabaran besar. Sekolah baru. Tiada peruntukan. Lagipun sanggupkah pengetua membenarkan menggunakan peruntukan PJK atau Koku untuk membeli peralatan memanah? Tapi bila minat sudah ada, jalan akan tetap ada. Saya buat kertas kerja memohon peruntukan PIBG.

Bukan permohonan kosong. Saya merancang untuk membuat projek memungut dana kokurikulum, khasnya memanah. Nanti akan diceritakan projek Konsert Amal Jalinan Kasih Sepintar.

Alhamdulillah, ada peruntukan untuk beli peralatan memanah. Saya beli 4 set basic wooden bow dengan 1 target.

Daripada situ, pasukan memanah Sepintar ditubuhkan. Penyertaan pertama kami: Kejohanan Memanah MSSD Gombak.

No comments:

Post a Comment