Tuesday, July 7, 2009

Berjinak-jinak dengan Multimedia

Saya terhutang budi kepada Unit Pendidikan Islam PPD Gombak yang telah menganjurkan kursus asas multimedia. Fasilitator kami: Us Asri, guru Pendidikan Islam di SMK Sg Pusu Gombak.


Kami didedahkan kepada Microsoft Powerpoint. Sekarang perisian ini nampak mudah. Tapi
semasa mula-mula belajar, khasnya fungsi animasinya, agak kucar-kacir juga kepala.

Kursus tersebut menjadi pencetus kepada obsesi saya terhadap Powerpoint. Sampai jam 3, 4 pagi saya tidak tidur, untuk buat
bahan persembahan untuk memperkenalkan SBPI Rawang
yang baru ini. Saya berjaya menyiapkan 2 versi presentasi SBPI Rawang.


Saya juga menggunakan pengetahuan baru saya untuk membina bahan multimedia untuk P&P Bahasa Arab. Ada rakan-rakan guru BA yang membeli bahan berkenaan untuk digunakan di sekolah mereka.



Saya juga berjaya menyiapkan cd "Membina Bahan P&P Interaktif Menggunakan Microsoft Powerpoint: Langkah Demi Langkah". Bahan ini menjadi asas kepada kursus dalaman "in-house" yang saya kendalikan untuk guru-guru SBPI Rawang.



Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment